0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آیا نور بلک لایت ضرر دارد

theneedetimeforblog 17 blog.details.readingtime.minute
نویسنده : contentcreatorgroup
1402/05/23
نظرات وبلاگ 0

"نور سیاه" ساطع شده توسط لامپ ها و لوله های بنفش تیره یک طول موج نور نامرئی با کیفیت UV است. همانطور که نور از منبع خارج می شود، فوتون ها می توانند به مواد خاصی برخورد کنند و فوتون های دیگری را آزاد کنند که باعث درخشش اجسام و مواد خاص می شود. هنگامی که رشته روشن می شود، طول موج های UV طولانی تر شیشه را دور می زند و توسط رنگ تیره فیلتر نمی شود:و این دلیل رنگ بنفش و آبی نور است.برای خرید لامپ بلک لایت استاندارد میتوانید از سایت برقینو اقدام نمایید.

انواع نور UV

اگرچه بسیاری از ما دوست داریم برنزه کردن و گذراندن وقت در بیرون از خانه را داشته باشیم، اشعه UVA با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. پرتوهای UVA طولانی‌ترین و کم‌انرژی‌ترین نوع پرتوهای فرابنفش هستند و کمترین آسیب را دارند. این اشعه های UVB و UVC در نور خورشید هستند که بیشترین آسیب را ایجاد می کنند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در نهایت منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست می شود. به خصوص اگر از SPF مناسب استفاده نمی کنید، یا زمانی که برای مدت طولانی بیرون هستید، خود را نمی پوشانید.

اگرچه یک روز آفتابی ایده آل است، اما خورشید تا حد زیادی قوی ترین منبع تابش فرابنفش در محیط ما است. انتشارات خورشیدی شامل نور مرئی، گرما و اشعه ماوراء بنفش (UV) است. همانطور که نور مرئی از رنگ های مختلفی تشکیل شده است که در رنگین کمان آشکار می شوند، طیف تابش UV به سه ناحیه به نام های UVA، UVB و UVC تقسیم می شود. همانطور که نور خورشید از جو عبور می کند، تمام UVC و بیشتر UVB توسط ازن، بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می شود. UVA به میزان قابل توجهی توسط جو فیلتر نمی شود.

مضرات لامپ بلک لایت

در حالی که اکثر فیزیکدانان و متخصصان موافق هستند که قرار گرفتن محدود در معرض نور سیاه احتمالاً آسیبی نخواهد داشت، تعدادی از ادعاهای اخیر بررسی دقیقی را در مورد تأثیرات نورهای UV بر سلامتی ایجاد کرده است. قرار گرفتن در معرض طول موج های UV، که در ابتدا به دلیل کیفیت غیر یونیزه کننده آنها بی خطر بود، با رشد احتمالی ملانوم بدخیم مرتبط است. در حالی که هیچ مطالعه ای برای بازتولید این اثر بر روی انسان انجام نشده است، مطالعات اخیر توصیه می کند که قرار گرفتن در معرض محدود زیر نورها آسیبی برای انسان نخواهند داشت.

خطرات چشمی

نوری که از یک نور سیاه ساطع می شود شبیه نور خورشید است که برای چشم بی ضرر تلقی می شود - مگر اینکه بدون محافظ به منبع خیره شوید. در واقع، نور سیاه به عنوان یک پرتو فرابنفش بخشی از طیفی است که در نور طبیعی خورشید قرار دارد. این خطر، درست مانند سایر لامپ‌ها، زمانی است که تماس چشمی طولانی‌مدت با نور سیاه اتفاق می‌افتد و باعث آسیب دائمی شبکیه می‌شود که معمولاً به آن «برف کوری» می‌گویند.

خطرات پوستی

از آنجایی که نور سیاه در اکثر موارد قابل مشاهده نیست، اندازه گیری شدت آن بسیار دشوار است. طبق یک مطالعه انجام شده توسط انجمن بین المللی حفاظت در برابر تشعشع، حد مجاز قرار گرفتن در معرض امواج فرابنفش 60 ژول بر متر هشت ساعت است. با توجه به اینکه یک لامپ سیاه 40 واتی متوسط ​​در هر ثانیه 40 ژول تولید می کند (که سپس آن را بر روی دیوارها و سقف فضا تقسیم می کنیم) این نشان می دهد که میانگین "نرخ نوردهی" در عرض نیم ساعت یا کمتر می رسد.

خطرات عمومی UV

هنگامی که در نظر می گیرید که آیا نور سیاه را به عنوان افزودنی به خانه یا مکان هنری خود اضافه کنید یا خیر، این حقایق را در نظر داشته باشید: بسیاری از پلاستیک ها تحت قرار گرفتن طولانی مدت و شدید UV به رنگ زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شوند. به گفته Investigative Ophthalmology، موش هایی که به مدت 12 ساعت در روز در یک دوره 90 هفته ای در معرض طول موج UV قرار گرفتند، جهش های شدیدی در عدسی و شبکیه دیدند. همچنین، "آب مروارید هسته ای"، اصطلاحی برای برنزه شدن دائمی چشم، پس از مواجهه با اشعه ماوراء بنفش بسیار شدیدتر از آنچه در نور سیاه یافت می شود، در انسان رخ داده است.

به طور دقیق، نور سیاه نوعی نور UV است. نورهای سیاه پرتو فرابنفش نور UV ساطع می کنند UV تشعشعی با طول موج کوتاه‌تر از نور بنفش است که کوتاه‌ترین طول موج نور در قسمت مرئی طیف الکترومغناطیسی است. طیف الکترومغناطیسی محدوده تابش از امواج رادیویی خوش خیم تا تشعشعات گاما بسیار خطرناک است.

آیا بلک لایت برای چشم شما مضر است؟

بلک لایت ها نور فرابنفش ساطع می کنند. اشعه ماوراء بنفش می تواند به چشم ها آسیب برساند و باعث بیماری به نام فوتوکراتیت یا آفتاب سوختگی چشم شود. با این حال، طول موج‌های طولانی نور فرابنفش که نور سیاه خروجی می‌کند، نمی تواند با استفاده معمولی آسیب قابل توجهی ایجاد کند.

اگر قرار است طولانی مدت در معرض نور سیاه قرار بگیرید، عینک مخصوص می تواند برای محافظت از چشمان شما مفید باشد. اما برای درک بیشتر در مورد این قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش، ابتدا باید در مورد نحوه عملکرد نورهای سیاه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

بلک لایت چگونه کار می کند؟

نور (یا دقیق تر تابش الکترومغناطیسی نامیده می شود) در یک طیف وجود دارد. نوری وجود دارد که می‌توانیم ببینیم، نور مرئی ، و نوری که خارج از محدوده چیزی است که می‌بینیم. این شامل طول موج های طولانی تر مانند امواج مادون قرمز، امواج رادیویی و امواج مایکروویو و طول موج های کوتاه تر مانند امواج ماوراء بنفش و اشعه ایکس است.

طیف الکترومغناطیسی نور؛ تصویر توسط فیلیپ رونان ، CC BY-SA 3.0 ، از طریق Wikimedia Commons

نورهای معمولی نور مرئی را تولید می کنند (این دلیلی است که ما از نورهای معمولی استفاده می کنیم). اما این نورها همچنین می توانند نور یا تابش خارج از طیف نور مرئی تولید کنند.

برخی از لامپ ها، مانند لامپ های رشته ای ، مقدار قابل توجهی از نور مادون قرمز را با سطح بسیار کمی از نور ماوراء بنفش تولید می کنند.

چراغ های دیگر مانند چراغ های فلورسنت متفاوت هستند. این چراغ ها با عبور جریان الکتریسیته از لوله جیوه و گاز بی اثر عمل می کنند. این الکتریسیته باعث می شود جیوه نور فرابنفش بتابد.

اما خبر خوب این است که مقدار زیادی از این نور فرابنفش از لامپ خارج نمی شود. نور فلورسنت با چیزی به نام فسفر پوشیده شده است . هنگامی که فسفرها تشعشعات را جذب می کنند، تابش را با طول موج بلندتری تولید می کنند. این به این معنی است که پوشش یک نور فلورسنت نور UV را جذب می کند و نور مرئی سفیدی را که ما می بینیم را خروجی می دهد.

بلک لایت ها فقط یک شکل اصلاح شده از چراغ های فلورسنت هستند . پوشش فسفری نورهای سیاه به جای ساطع نور مرئی سفید، نور ماوراء بنفش را جذب می کند و شکل طولانی تری از نور ماوراء بنفش را تولید می کند. انواع کوتاهتر (و مضرتر) اشعه ماوراء بنفش، UVC و UVB، مسدود شده و انواع طولانی تر (و کمتر مضر)، UVA منتشر می شود. پوشش سیاه بلک لایت‌ها بیشتر نور مرئی را مسدود می‌کند به جز بنفش و مقداری آبی که وقتی به نور سیاه نگاه می‌کنیم می‌بینیم.

بلک لایت ها همچنین می توانند از لامپ های رشته ای با فیلتر مشکی ساخته شوند تا نور مرئی لامپ را مسدود کند.

هدف از بلک لایت چیست؟

بلک لایت ها اهداف مفیدی به جز سرگرمی و تازگی دارند. فسفرها، همان چیزهایی که برای پوشش نور استفاده می‌شوند، تقریباً در همه جا وجود دارند. هنگام تابش نور سیاه بر روی این فسفرها، این فسفرها نور ماوراء بنفش را جذب می‌کنند و نور مرئی از خود ساطع می‌کنند. در اصل، آنها می درخشند!

فسفر موجود در مواد شوینده ما باعث می شود لباس های ما در زیر نور سیاه بدرخشند. فسفر اضافه شده به رنگ می تواند باعث فلورسانس پر جنب و جوش رنگ ها شود.

اما فسفر در موقعیت‌های مفیدتری مانند شناسایی پول‌های تقلبی یا عتیقه‌جات، ارزیابی نشت کولر گازی یا در تحقیقات صحنه جرم نیز استفاده می‌شود.

 

نگرانی در مورد نور UV

اشعه ماوراء بنفش نه تنها به پوست، بلکه به چشمان ما نیز آسیب می رساند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث ایجاد چیزی به نام فوتوکراتیت یا آفتاب سوختگی چشم شود .

فوتوکراتیت باعث آسیب کوتاه مدت به "پوست" سطح چشم ما می شود که اپیتلیوم نامیده می شود. هنگامی که در معرض نور UV قرار می گیرند، این سلول ها می توانند آسیب ببینند و از بین بروند. خوشبختانه، همانطور که پوست ما پس از آفتاب سوختگی بهبود می یابد، چشمان ما نیز بهبود می یابند. این اپیتلیوم به طور مداوم در حال تولید است و سلول های جدید جایگزین سلول های قدیمی می شوند.

اما در این بین، چشم ها ممکن است احساس ناراحتی یا درد داشته باشند. ممکن است متوجه شوید:

  • سوزش یا خراشیدگی
  • حساسیت به نور
  • چشمان اشک آلود
  • تاری دید

اینها همه علائمی هستند که قرنیه شما در اثر اشعه ماوراء بنفش آسیب دیده است. و ممکن است این علائم را برای چند روز احساس کنید تا قرنیه به طور کامل بهبود یابد.

همه پرتوهای UV  اشعه یکسان ایجاد نمی کنند. هر چه طول موج نور فرابنفش کمتر باشد، بیشتر توسط قرنیه جذب می شود (و در نتیجه آسیب بیشتری وارد می کند).

وقتی به نور سیاه نگاه می کنیم این مهم است. بلک لایت ها فقط فرم طولانی تر نور ماوراء بنفش یعنی UVA را ساطع می کنند. علاوه بر این، نور ماوراء بنفش از نورهای سیاه حتی در انتهای طولانی طیف نور UVA است. طول موج آن را به نور مرئی نزدیک می کند.

این در تضاد با سایر منابع نور ماوراء بنفش (مانند تخت برنزه) است که دارای برد بیشتری از جمله طول موج کوتاهتر نور ماوراء بنفش است.

خب همه اینها یعنی چی؟ نورهای سیاه، در حالی که منبع نور فرابنفش هستند، به اندازه سایر منابع نور ماوراء بنفش مانند خورشید، جوشکاری یا در تخت برنزه مضر نیستند.

از قرار گرفتن در معرض معمولی تا نور سیاه، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید به فوتوکراتیت یا چشم‌های آفتاب سوخته مبتلا شوید. به خصوص اگر مستقیماً به لامپ بلک لایت خیره نشده باشید. تنها با قرار گرفتن در بیرون از خانه و بدون عینک آفتابی، احتمال ابتلا به فوتوکراتیت بیشتر است.

از خود در برابر نور سیاه محافظت کنید

اما اگر قرار است طولانی مدت در معرض نور سیاه قرار بگیرید، چگونه می توانید از چشمان خود در برابر نور سیاه محافظت کنید؟ بهترین راه استفاده از عینک هایی است که جلوی اشعه UV را می گیرند. این عینک برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد چشمان شما در معرض اشعه ماوراء بنفش، اشعه های مضر UV را فیلتر می کند. هنگام ارزیابی عینک، باید مطمئن شوید که عینک 99 تا 100 درصد نور UV را مسدود می کند. عینک های ایمنی می توانند دارای محافظ UV باشند (در مقیاسی که U6 بیشترین محافظت را دارد) یا همچنین می توانید به عینک آفتابی با درجه UV400 نگاه کنید .

خلاصه

نور سیاه می تواند منبع تابش اشعه ماوراء بنفش باشد. اما نورهای سیاه طول موج بالایی از اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند که آسیب کمتری به چشم ما وارد می کند. قرار گرفتن معمولی در معرض نور سیاه بعید است که آسیب قابل توجهی به چشم شما وارد کند. اما از آنجایی که اشعه ماوراء بنفش هنوز هم می تواند به چشم ها آسیب برساند، استفاده از محافظ اشعه ماوراء بنفش در زمانی که انتظار می رود در معرض نور سیاه طولانی مدت باشد، مفید است.

 

 

نظرات کاربران
blog.leaveyourcomment
blog.joinus
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment
مشاوره و پشتیبانی