0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

لامپ بلک لایت و کشاورزی

theneedetimeforblog 13 blog.details.readingtime.minute
نویسنده : contentcreatorgroup
1402/05/21
نظرات وبلاگ 0

نور، به عنوان یک نیاز روشنایی گیاه عامل بسیار مهم در رشد و پرورش گیاهان، از طریق پروسه فتوسنتز انرژی را به گیاهان انتقال می‌دهد. در این رابطه، با استفاده از لامپ بلک لایت برای گیاه، نور یو وی (UV) به عنوان یک طیف نوری خاص، توانسته است بر رشد و توسعه گیاهان تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. در این مقاله، با توجه به تحقیقات جدید، تأثیر نور یو وی بر رشد و پرورش گیاهان را بررسی می‌کنیم و به فواید جذاب این نور خاص می‌پردازیم.

 نور ماوراء بنفش نوعی تابش الکترومغناطیسی است. نور با طول موج آن بر حسب نانومتر (nm) اندازه گیری و به آن اشاره می شود.

طیف مرئی نور بین 400 نانومتر تا 700 نانومتر قرار دارد. درست خارج از انتهای بنفش طیف ،  دسته فرابنفش با طول موج 10 نانومتر تا 400 نانومتر آغاز می شود. در حالی که چشم انسان نمی تواند این طول موج ها را بگیرد، بسیاری از موجودات دیگر، از جمله گیاهان، از آن برای زنده ماندن استفاده می کنند. وقتی صحبت از گیاهان (و بسیاری از سبزیجات) می شود، استفاده از مقداری نور UV ممکن است برداشت شما را بهبود بخشد.

 سه نوع اصلی اشعه ماوراء بنفش شامل UV-A، UV-B و UV-C وجود دارد :

در دوز مناسب، وارد کردن مقدار کمی از اشعه ماوراء بنفش UV-B به گیاهان داخلی شما می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. این طیف نور گیاهان را تشویق می کند تا ضد آفتاب طبیعی خود را تولید کنند. این "ضدآفتاب ها" از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است - در مورد گیاهان خاص، رشد تریکوم ها، ترپن ها و رنگ ها تحت تاثیر قرار می گیرد. طیف UV-B همچنین کمی محافظت طبیعی در برابر عفونت های قارچی و آفات ناخواسته ارائه می دهد.

خواص نور یو وی در رشد گیاهان:

نور یو وی، جزئی از طیف نوری که به گونه‌ای قابل رؤیت نیست، اما دارای اثرات قابل توجهی بر رشد گیاهان است. در این بخش، خواص مهم نور یو وی باعث بهینه سازی رشد گیاه و نیز بر روی فتوسنتز، تنظیم رشد، ساختار گیاهی و مقاومت در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها را تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در ادامه، اثرات مثبت نور یو وی بر رشد ریشه‌ها، جوانه‌زنی بذر و بهبود تولید مثل در گیاهان را نیز بررسی خواهیم کرد.

آیا UV-B برای انسان مضر است؟

انسان ها با این طیف میانی نور فرابنفش رابطه عشق و نفرت دارند. از یک طرف، نور UVB باعث تولید ویتامین D می شود. از طرفی می تواند به پوست آسیب برساند و در صورت عدم کنترل در نهایت باعث سرطان پوست می شود. ما انسان ها به UV-B نیاز داریم، اما همچنین باید اقدامات احتیاطی را در برابر بیش از حد آن انجام دهیم. اکثر ضدآفتاب‌های موجود شامل محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV-B هستند - عینک‌های اتاق رشد نیز همان هدف را برای چشمان شما انجام می‌دهند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) منجر به ایجاد یک لایه کوتیکول متراکم تر در گیاهان می شود. این سد محافظ از دست دادن آب از طریق تبخیر را کاهش می دهد و در نهایت کارایی آب گیاه را افزایش می دهد.

UV-C

UV-C در نور UV که به سطح زمین می رسد وجود ندارد. در حالی که نور UV-C اکنون به طور مصنوعی ساخته می شود، لایه اوزون این طول موج را به طور کامل جذب می کند، به این معنی که هیچ نور UV-C در جو زمین نفوذ نمی کند. طول موج آن از 280 تا 0 نانومتر متغیر است.

آیا UV-C برای گیاهان خوب است؟

اینجاست که حقیقت در مورد نور UV در اتاق رشد کمی گیج کننده می شود. در فضای باز، گیاهان به طور طبیعی در معرض نور UV-C قرار نمی گیرند، زیرا از طریق لایه اوزون نفوذ نمی کند. آنها برای رشد به آن نیازی ندارند و می تواند یکی از مضرترین طول موج های نور باشد که گیاهان شما را نیز در معرض دید قرار می دهد. بسیاری از پرورش دهندگان نمی دانند که UV-C به DNA گیاه آسیب می زند.

اما، با توجه به آنچه گفته شد، لامپ های میله ای UV-C اغلب به عنوان یک ابزار دستی طراحی شده برای ضدعفونی اتاق کار از میکروارگانیسم ها فروخته می شوند. این لامپ ها از فناوری UV-C استفاده می‌کنند که برای استریل کردن آب در مناطق دورافتاده استفاده می‌شود. در نهایت، UV-C همه چیز را با قرار گرفتن در معرض بیش از حد از بین می برد، از جمله گیاهان شما. اگر تصمیم به استفاده از عصای UV-C در اتاق رشد خود دارید، خود و گیاهانتان را از قرار گرفتن در معرض بیش از حد بپوشانید و محافظت کنید. گیاهان شما مطمئناً برای رشد به UV-C نیاز ندارند و نورهای رشد شما آن را تولید نمی کنند.

آیا UV-C برای انسان مضر است؟

ما زمینی ها لایه اوزون خود را بدیهی می دانیم. تعداد کمی متوجه می شوند که بدون محافظت از سد نامرئی جو، ما با رگبار دائمی پرتوهای خطرناک فرابنفش UV-C مواجه می شویم. این طیف نور حتی با قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت محدود برای انسان خطرناک است. اگر به اندازه کافی شدید باشد، نور UV-C می تواند باعث ضایعات، سوختگی یا قرمزی شود. در طولانی مدت، علائم قابل مشاهده پیری را تسریع می کند و همچنین منجر به سرطان پوست می شود.

بهترین روش ها برای دادن نور UV به گیاهان

وقتی نوبت به بهینه‌سازی رشد و سلامت گیاه می‌رسد، رویکرد صحیح در مواجهه با نور UV می‌تواند تفاوت را ایجاد کند.
در این بخش از وبلاگ خود، مزایای روش پالس اشعه ماوراء بنفش را نسبت به روش اشعه ماوراء بنفش حالت پایدار بررسی خواهیم کرد و در مورد چگونگی اجرای موثر آن برای افزایش سلامتی گیاهان خود بحث خواهیم کرد.

پالس در مقابل نور UV حالت ثابت: مقایسه

روش پالس اشعه ماوراء بنفش شامل اجرای فوران های کوتاه تر و متناوب اشعه ماوراء بنفش است، در حالی که روش UV حالت پایدار جریان مداوم نور UV را حفظ می کند.

توافق کلی بر این است که نور ماوراء بنفش پالسی می‌تواند برای گیاهان مفیدتر باشد، زیرا قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است باعث آسیب شود یا باعث واکنش بیش از حد UV شود که مانع از توانایی گیاه در جذب پرتوها می‌شود.

اجرای روش پالس UV برای سلامت بهینه گیاه

برای استفاده حداکثری از روش پالس UV، توصیه می شود آن را به مدت یک ساعت و چند بار در طول دوره نور استفاده کنید . 

در حین انجام این کار، ضروری است که گیاهان خود را از نظر هر گونه علائم آسیب یا سوختگی به دقت تحت نظر داشته باشید و نوردهی را مطابق با آن تنظیم کنید.

مت فیشر متخصص گیاهی ما می گوید: "کلید موفقیت با نور ماوراء بنفش پالسی ایجاد تعادل مناسب بین قرار گرفتن در معرض کافی و جلوگیری از آسیب است. مشاهده دقیق و تنظیمات به موقع می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که گیاهان شما بدون هیچ گونه اثرات نامطلوبی از مزایای آن بهره می برند."

بهترین نور UV برای گیاهان چیست؟

بهترین طیف UV برای چیست ؟ وقتی صحبت از طیف کامل نور UV می شود، بهتر است از گونه های UV-A و UV-B برای گیاهان خود استفاده کنید. همانطور که گفته شد، قرار گرفتن در معرض مستقیم UV-C برای خود یا محصول شما هیچ فایده ای ندارد (اگرچه UV-C ممکن است به عقیم سازی اتاق رشد شما کمک کند). اگر به فکر استفاده از تکنیک UV-C برای ضدعفونی کردن فضای کاری خود هستید، جایگزین های ارگانیک ایمن تری را برای کنترل آفات، از جمله تکنیک های مدیریت یکپارچه آفات (IPM) در نظر بگیرید.

بسته به گونه گیاهی که قصد رشد آن را دارید، فرمول دقیقی نیز برای میزان نور فرابنفش مورد نیاز و همچنین زمان معرفی آن وجود خواهد داشت. در برخی موارد، اشعه ماوراء بنفش در دوره های طولانی می تواند رشد را متوقف کند. در موارد دیگر، می تواند ویژگی های ارزشمند محصول شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، هنگام کاشت گیاهان خاص، فقط می خواهید نور ماوراء بنفش را در چند هفته آخر گلدهی معرفی کنید تا رشد تریکوم را تقویت کنید. نور ماوراء بنفش دائمی برای سبزی های برگدار باعث کاهش رشد آنها می شود.

اما در مورد چراغ های رشد چطور؟ 

آیا نورهای مصنوعی شامل طیف UV می شوند و اگر چنین است این نورهای مصنوعی به رشد گیاهان شما کمک می کنند؟ لامپ های متال هالید و متال هالید سرامیکی مدرن همگی باید طیف نور UV کم، اما قابل اندازه گیری تولید کنند. اکثر چراغ های LED نیز این مزایای UV را ارائه می دهند. 

تا زمانی که روی فناوری نور رشد مدرن سرمایه‌گذاری می‌کنید، طیف UV باید به درستی ساخته شود. مهم‌تر از همه، انتخاب چراغ‌های رشد معتبر تضمین می‌کند که هیچ طول موج خطرناک UV-C منتشرنمی‌شود.

تکنیک‌های استفاده از نور یو وی در کشاورزی

در این بخش، به تحقیقات و کاربردهای عملیاتی نور یو وی در کشاورزی می‌پردازیم. از جمله موضوعات مورد بحث در این بخش عبارتند از استفاده از لامپ‌های بلک لایت برای روشنایی گیاهان، تأثیر تنظیم مدت زمان و شدت نور یو وی بر رشد گیاهان، بهبود عملکرد محصولات و کاهش وقوع بیماری‌ها در گیاهان. همچنین، برنامه‌های کاربردی و ملاحظاتی که در نورپردازی کشاورزی باید رعایت شود، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 مزایای اقتصادی و محیط‌زیستی استفاده از نور یو وی

این بخش به بررسی مزایای اقتصادی و محیط ‌زیستی استفاده از نور یو وی در کشاورزی می‌پردازد. مزایای اقتصادی شامل بهبود بهره‌وری، افزایش عملکرد محصول، کاهش نیاز به مواد شیمیایی و افزایش ارزش افزوده محصولات خروجی می‌شود. همچنین، اثرات محیط‌زیستی مثبت نور یو وی، مانند کاهش استفاده از پروموترهای رشد و کاهش آلودگی محیطی به عنوان یک جایگزین پایدارتر نیز بررسی می‌شود.

در نتیجه، با خرید لامپ بلک لایت و استفاده از نور یو وی به عنوان یک عامل موثر در رشد و پرورش گیاهان باعث بهبود عملکرد و عملکرد گیاهان می‌شود. این نوع نور، بازدهی و بهره‌وری را افزایش داده و به عنوان یک گزینه پایدارتر نسبت به روش‌های سنتی شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ادامه تحقیقات و پژوهش‌ها، می‌توان از توانمندی‌های بیشتر نور یو وی برای بهبود رشد و عملکرد گیاهان بهره‌برداری کرد.

نظرات کاربران
blog.leaveyourcomment
blog.joinus
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment

آخرین محصولات مشاهده شده

مشاوره و پشتیبانی