0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

وال واشر چیست و چه کاربرد هایی دارد

وال واشر یک کلمه عمومی برای محصولاتی است که یک سطح عمودی را با روشنایی یکنواخت روشن می کنند. وال واشرها توجه مخاطب را به دیوار جلب می کند و می تواند برای برجسته کردن ورودی، شومینه یا آثار هنری و روشنایی نما یا ..... استفاده شوند. نور منعکس شده از وال واشرها بر روی دیوارها می تواند اتاق را روشن جلوه دهد و نوری نرم و پراکنده در اتاق ایجاد کند.روشن کردن دیوارها با وال واشر ها می تواند فضاهایی مانند راهروها یا اتاق های باریک را بزرگتر جلوه دهد. با جستجو کلمه وال واشر به صورت انگلیسی به موارد زیادی بر میخوریم از چراغ های دکوراتیو تا چراغ های ریلی و آن چیزی که البته در ایران به عنوان وال واشر معروف است فقط یک نوع از همه اینهاست که به صورت خطپی می باشد. اگر در معنای عمومی از  وال واشرها برای نوپرردازی برای دیوارهای داخلی میخواهید استفاده کنید و میخواهید یک نور اضافی را برای اهداف خاص در نظر بگیرید، یا کارهایی را که نیاز به نور زیاد دارند، میتوانید ازین دسته بندی محصولات روشنایی استفاده کنید.

مثلا محصول زیر در ایران به عنوان چراغ دکوراتیور یک طرفه است که از زیر مجموعه محصولات نورپردازی دیوار یا وال واشر ها هست:

 یا این محصول که در ایران به اسم چراغ ریلی شناخته میشود و باز هم زیر مجموعه وال واشر هاست.

 

وال واشر :

وال واشر ها یا نور های خطی دارای محفظه ای هستند که برخی مدل ها دارای یک پایه متحرک نیز هستند که با دست حرکت می کند و به شما امکان می دهد نور را در صورت نیاز بچرخانید و زاویه دهید تا به جلوه مورد نظر برسید. ممکن است برای نورپردازی کامل یک دیوار با نور وال واشر ها به چندین مورد از این چراغ ها نیاز داشته باشید. این احتمال وجود دارد که چندین بار در جستجوی مناسب ترین نورپردازی برای خانه یا محل کار خود با این اصطلاح (وال واشر یا نور خطی ) برخورد کرده باشید. یا ممکن است زمانی که اخیراً به یک نمایشگاه هنری رفته اید و یک اثر هنری به درستی در معرض دید قرار گرفته است، ناخودآگاه این وال واشر ها را دیده باشید. البته این نکته قابل توجه است که در ایران وال واشر ها فقط به یک محصول خاص گفته میشود که برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان، نورپردازی پل ها، نورپردازی ستون ها یا برای کارهای تخصصی مثل نور آکواریوم یا رشد گیاه استفاده می شود.

در معنای کلی وال واشر یا دیوار شویی ربطی به شستشوی دیوارها ندارد، بلکه به تاثیر نور غیرمستقیم روی دیوارها میگویند. ما قصد داریم به طور خلاصه توضیح می دهیم که  محصولات معروف به وال واشر (شستشوی دیوار) دقیقاً به چه معناست و چه زمانی بهتر است از این تکنیک نورپردازی استفاده کنیم. و این مطلب مختص معنای آن در ایران نیست. اصطلاح شستشوی دیوار یک تکنیک نورپردازی است که در آن نورهای عمودی و غیرمستقیم در سقف یا کف یا وسط دیوارها قرار می گیرند. به این ترتیب، نور می تواند به طور مساوی و یکنواخت روی دیوار بیفتد. این یک اثر "شسته" از دیوار را فراهم می کند به طوری که سایه ها و عیوب از دیوار ناپدید می شوند. فاصله ای که باید در نظر گرفته شود همیشه به مشخصات و موقعیتهای خاص بستگی دارد.

هنگامی که از وال واشر ها استفاده می کنید، تمرکز همیشه روی دیوار در معرض دید خواهد بود. با این تکنیک نورپردازی، نور به صورت عمودی بر روی دیوارها منعکس می شود. این باعث می شود که اتاق روشن و ملایم به نظر برسد. به عبارت دیگر، شستشوی دیوار می تواند فضای باریکی مانند راهرو را بزرگتر نشان دهد. اتفاقاً این مزیت بزرگ نورپردازی غیرمستقیم است: از آنجایی که نور را در قسمت‌های خاصی از محیط منعکس می‌کنید، می‌توانید فضا را به میزان قابل توجهی بزرگ کنید. بنابراین، وال واشر بیشتر به تأثیر نور عمودی بر فضا و معماری محیط مربوط می شود.

هنگامی که نوع وال واشر و نصب به دقت طراحی شود، دیوار روشن می تواند تأثیر قوی و واضحی بر محیط داشته باشد. بنابراین همچنین می تواند که یک شی خاص مانند یک نقاشی روی یک دیوار خالی برجسته تر کند و در نتیجه چشم ها را به خود جلب می کند. علاوه بر این، اغلب در معماری معاصر برای تأکید بر اندازه یک ساختمان استفاده می شود. بنابراین وال واشرها را می توان هم در داخل و هم در خارج از ساختمان اعمال کرد.

 

برای دستیابی به بهترین اثر نورپردازی با وال واشر ها ، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

برای انعکاس بهینه نور، رنگ سفید یا مات روشن را روی دیوارها ارائه دهید. سطوح تیره نور بسیار کمتری را منعکس می کنند. به فاصله نصب بین وال واشر و دیوار توجه کنید. هنگامی که می خواهید از این تکنیک استفاده کنید، به رنگ دیوار ها یا تابلو ها و .... توجه کنید دیوارهای بیش از حد روشن و صاف می توانند باعث خیرگی شوند. که باید برای این کار از رنگ نور، قدرت نور، پرتاب نور مناسب استفاده کنید.تکنیک نورپردازی مناسب به طور طبیعی به این بستگی دارد که می خواهید به چه اثری برسید مثلا اگر می خواهید فضاهای خانه یا محل کار خود را بزرگتر کنید، نورپردازی دیوارها می تواند راه حل مناسبی باشد.

برخی از کابرد های وال واشر ها :

1. هنر

از نقاشی گرفته تا دیوارکوب های تزئینی، وال واشر ایده خوبی برای نمایش آثار شماست. در جایی که دقیقا همان قسمت دیواری که تابلو شما در آن قرار دارد روشن خواهد بود و اطراف تاریک تر هستند و توجه بیننده را به آن قسمت معطوف می کند.

2. گیاهان سرپوشیده

گیاهان داخلی در نزدیکی دیوارها نیز می توانند از نور وال واشر ها بهره مند شوند. از آنجایی که ال ای دی تخصصی نیز میتواند در این چراغ ها استفاده شود میتوانید با این تکنیک فضای روشن برای گیاهان  و فضایی شاد برای منزل خود ایجاد کنید.

3. کلکسیونی

نورپردازی وال واشر می تواند ایده جالبی برای نورپردازی وسایل کلکسیونی مانند موتورسیکلت و اتومبیل باشد. ایجاد نور مستقیم بر روی یک جسم خاص با تغییر لنز های این محصول میتواند نوری متمرکز بر روی یک محل خاص را ایجاد کرد تا جلوه بهتری را ایجاد کنیم. هر چه درجه لنز وال واشر ها کمتر باشد تمرکز نوری بیشتر و پخش نور کمتر خواهد بود.

4. علائم در فضای باز

روشن کردن تابلوی ساده در فضای باز با نور وال واشر ها انتخاب هوشمندانه ای است زمانی که می خواهید مطمئن شوید تابلوی شما قابل خواندن است..

5. نمای بیرونی خانه

وال واشر یک ایده عالی برای نمای خانه است. در شب، چراغ‌هایی که نزدیک به زمین یا لبه بالایی یا در محلی خاص قرار می‌گیرند می‌توانند ظاهری چشمگیر ایجاد کنند.

6.  نور مخفی

چراغ‌های تاکیدی را  در بین کمدها و فاصله کاشی ها و فاصله بین ستون ها و ....  قرار دهید تا نوری مخفی ایجاد کنید و محیط را برجسته کنید. این کار می‌تواند توجه را به جلب کند و یک ایده خاص باشد.

7. ستون های سنگی

نور پردازی ستون ها میتواند باعث ایجاد فضایی باشکوه می شود.

8. پل ها و نمای دبوار زیر گذر ها و تونل ها

این نورپردازی جلوه خاص و زیبایی ایجاد میکند که یکی از کاربرد های اصلی وال واشر های محیط بیرون را شامل میشود.

 

و بسیاری کاربرد دیگر که با توجه به دید طراح نورپردازی میتواند از آن استفاده شود

 

ولی آنچه در ایران به اسم وال واشر معروف است یک محصول خاص از این گروه است که شامل یک بدنه آلمینیومی در راستای طول و ال ای دی و درایور و لنز می باشد که در نورپردازی نمای پل ها و ساختمان ها استفاده میشود. که در ایران شرکت های مختلفی در زمینه مونتاژ این محصول فعالیت دارند. تولید کننده های وال واشر در دو نوع وال واشر برق مستقیم و وال واشر درایور دار محصولات خود را به بازار عرضه میکنند. ظاهر این محصول به شکل زیر است و چند کاربرد آن در عکس ها اشاره شده است.

 

وال واشر ها به معنای نور خطی در برند های صبا ترانس و وال واشر پاورلایت و آوانور و zfr و پارس شعاع توس و .... در ایران تولید میشود. وال واشر ها در سایز های ده سانت تا سه متری تولید می شوند که از 2 وات به بالا می باشند . وال واشر  6 وات یا وال بیست سانت یکی از پرفروش ترین سایزها می باشند که رنگ انبه ای و آفتابی و مهتابی آن از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. وال واشر پنجاه سانت یا وال واشر 12 وات یکی دیگر از وال واشر های پرفروش بازار می باشد و بعد از وال واشر یک متری می باشد که وال واشر 24 وات و وال واشر 36 وات دو نوع پرفروش تر  این سایز  هستند. وال واشر پرچم نیز عموما در سایز یک متری تولید می شود. 

مشاوره و پشتیبانی